Sunday, July 2, 2017

កំណត់ហេតុជីវ តាក្វាន់​គាគ៣

អំពី​ពិធីបុណ្យ​ចូលឆ្នាំ​

​គេ​យក​ខែ​ទី​ត ១០ របស់​ចិន​ធ្វើ​ខែ​ទី ១ ហើយ​ខែ​នោះ​មាន​ឈ្មោះថា​កាតិក (​ក​ក្ដិ​ក​) (១) ។ នៅ​ពីមុខ​វាំង​គេ​សង់​វេទិការ​មួយ យ៉ាង​ធំ ដែល​អាចដាក់​បាន​មនុស្ស​មួយ​ពាន់​នាក់ ហើយ​គេ​ចង​ប្រទីបជ្វាលា និង ផ្កា​ផ្ញី​ជាដើម លំអ​នៅលើ​ថ្នាក់​នោះ ។ នៅ ពីមុខ​ដែល​ឃ្លាត​ពី​ទីនេះ​ប្រមាណ​ជា ២០០ ហត្ថ មាន​ទីលាន​មួយទៀត គេ​បន្ដ​ឈើ​ធ្វើជា​រោង​រន្ទា ដែលមាន​កម្ពស់​ដល់ ទៅ​ជាង​២០០​ហត្ថ ។ ក្នុង​យប់​នោះគេ​អុជ​កាំជ្រួច រន្ទា ផាវ​បី​-​បួន ឬ ប្រាំ​កន្លែង ។ នៅក្នុង​រោង​នោះ ស្ដេច​ក៏​យាង​ចេញមក ទត កាំជ្រួច រន្ទា និង ផាវ ដែល​គេ​អុជ​នៅ​ខាងក្រៅ​ចម្ងាយ ១០០ លី តែ​គេ​អាច​មើលឃើញ និង ស្ដាប់​សូរ​យ៉ាងច្បាស់ ឮ​ខ្លាំ ង​មើល​តែ​កាំភ្លើង​ធំ​ទ្រហឹង​ខ្ទរខ្ទារ​ពេញ​តែ​ទីក្រុង ។​

​មន្ដ្រី និង រាជវង្ស​ទាំងអស់ នាំគ្នា​កាន់​ទៀន និង ម្លូ ស្លា ដែលជា​ហេតុនាំឱ្យ​ចំណាយ​ប្រាក់​យ៉ាងច្រើន ។ នៅក្នុង​ពិធី​នេះ ស្ដេ ច​បាន​អញ្ជើញ​ពួក​ទូត​បរទេស​ទៅ​ចូលរួម​ផងដែរ ។ គេ​ធ្វើ​ដូច្នេះ​អស់​រយៈពេល​កន្លះ​ខែ ទើបបាន​ចប់ ។ នៅក្នុង​ខែ​និ​មួយៗ សុទ្ធ​តែមាន​ពិធីបុណ្យ​ដែរ ដូចជា​នៅ​ខែ​ទី ៤ គេ​បោះ​ឈូង ខែ​ទី ៩ ធ្វើ​អ៊ា​ប​ឡាក់ ( ២ ) ពិធី​នេះ​គេ​ហៅ ប្រជុំ​មនុស្ស​ចូល​ក្រុង ហើយ​ហាត់​ក្បួន​ដើរ​ដង្ហែ​កាត់មុខ​វាំង ។ ខែ​ទី ៥ គេ​ទទួលយក​ទឹកមន្ដ​ព្រះពុទ្ធ ពី​គ្រប់​ទីជិត​ឆ្ងាយ​ទាំង អាណាចក្រ យកមក​ស្រោចស្រង់​ថ្វាយ​ព្រះរាជ​ជម្រះ​កាយ ហើយ​អុំ​នាវា​នៅលើ​គោក ( អុំទូក​លើគោក ) ឯ​ស្ដេចយាង​ឡើងលើ ប្រាសាទ​ទត​មក​ពិធី​នេះ ។ ខែ​ទី ៧ ធ្វើ​ពិធី​ដុត​ភ្នំស្រូវ ។ ពេលនោះ​ស្រូវ​ទើបនឹង​ទុំ​ថ្មីៗ គេ​ទទួល​យកមក​តាម​ទ្វារ​ខាងត្បូង ហើយ​គេ​គរ​ដុត ថា​ជាការ​បូជា​ចំពោះ​ព្រះពុទ្ធ ។ មាន​ស្រីៗ​ច្រើនណាស់​ជិះរទេះ ឬ ដំរី នាំគ្នា​មក​មើល​ពិធី​នេះ ឯ​ព្រះរាជា មិន​ចេញមក​ទត​ពិធី​នេះ​ទេ ទ្រង់​គង់​នៅឯ​ព្រះ​ដំនាក់ ។ ខែ​ទី​៨ ធ្វើ​ពិធី​អៃ​លាំ ( ៣ ) ពិធី​នេះ​គេ​រាំរែក ។ គេ​ចាត់​អ្នករាំ​និង អ្នកភ្លេង​ពូកែៗ​ឱ្យ​ចូលទៅ​រាំ​អៃ​លាំ​ក្នុង​វាំង​រាល់ៗ​ថ្ងៃ ។

ក្រៅពីនេះ​មាន​ប្រជល់​ជ្រូក និង ប្រជល់​ដំរី​ទៀត ។ ពិធី​នេះ​ស្ដេ ច​ក៏​អញ្ជើញ​ពួក​ទូត​ប្រទេសក្រៅ​ចូល​ទស្សនា​ផងដែរ ។ គេ​ធ្វើ​ដូច្នេះ​រហូតដល់​គ្រប់​ដប់​ថ្ងៃ ។ ឯ​ដទៃទៀត ខ្ញុំ​មិនបាន​កត់ ត្រា​ឱ្យ​ច្បាស់លាស់​ទេ ។ អ្នកស្រុក​នេះ​ក៏មាន​អ្នកចេះ​វិជ្ជា​តារាសាស្ដ្រ​ដូច​ចិន​ដែរ អាច​នឹង​ដេញ​រក​ថ្ងៃខែ​ណា​ធំ​-​តូច ឬ សូរ្យគ្រាស ចន្ទ​គ្រាស ដែរ តែ​ថ្ងៃខែ​ធំ​-​តូច​នេះ មិន​ដូចគ្នា​នឹង​ប្រទេស​ចិន​ទេ ។ បើ​ឆ្នាំ​ណា​ជា​ឆ្នាំ​អធិកមាស គេ​ក៏មាន​លើក​ខែ​ដែរ  ខែ​ដែល​ត្រូវ​លើក​នោះ គឺ​ខែ​ទី ៩ ( ៤ ) ប៉ុន្ដែ​ខ្ញុំ​មិនដឹង​ការ​នេះ​សព្វគ្រប់​ទេ ។ ក្នុង ១ យប់ គេ​ចែកចេញជា​ប្រាំ​យាម ប្រាំពីរ​ថ្ងៃ​រាប់​ជាមួយ​ជុំ គឺ​ដូចគ្នា​នៅ​ស្រុក​ចិន ហៅថា កាយ​-​ពី​-​ភៀន​-​ជូ ។​

​អ្នកស្រុក​នេះ គ្មាន​ប្រើ​នាម​ក្រ​កូ​ល ( សែ ) គ្មាន​ឈ្មោះ ហើយ​មិនចេះ​កត់​ថ្ងៃខែ​កំណើត​ផង ភាគច្រើន​គេ​យកឈ្មោះ​ថ្ងៃ​ដែល​កើត ហៅ​ជា​ឈ្មោះ​មនុស្ស ។ តាម​ក្បួន​យាម​ថា ក្នុង​មួយ​សប្ដាហ៍ មាន​ពីរ​ថ្ងៃ​ល្អ​បំផុត បី​ថ្ងៃ​ល្មម​ម​ធ​ម្យ ពីរ​ថ្ងៃ​អាក្រក់ ហើយ​ថ្ងៃ​ណា​ត្រូវ​ចេញដំណើរ​បែរមុខ​ទៅ​ទិ​បូព៌ ឬ ត្រូវ​ឆ្ពោះទៅ​ទិសបស្ចឹម ។ ពួក​ស្រីៗ​ក៏​ចេះ​រាប់​ថ្ងៃខែ​ដែរ ។ ឆ្នាំ​ទាំង ១២ មាន​យក​សត្វ​ជា​តំណាង​ដូច​ឆ្នាំ​របស់​ចិន​ដែរ តែ​ហៅ​ឈ្មោះ​ខុសគ្នា ឧទាហរណ៍​ដូច​គេ​ហៅ​ឆ្នាំ​សេះ​ថា ប៉ុក​សាយ ឆ្នាំមាន់​ហៅថា ឡាក់ ឆ្នាំ​ជ្រូក​ហៅថា ចេក​លូ និង ឆ្នាំ​គោ​ហៅ គូ ជាដើម ។​

១ = បានជា​រាប់​ពី​ខែ​កក្កិត ព្រោះ​ជំនាន់​ដើម​គេ​រាប់​រនោច​មុន​ខ្នើត គឺ​ពី ១ រោច​ខែ​ក​ក្ដិ​ក ទៅជា​ដើមឆ្នាំ​ខែ​លេខ ១ ។​

២ = លោក ប៉េ​លី​យោត ប្រែ​ថា Ya-lie ហើយ​ចុះ​សេចក្ដី​យល់ថា Ràp Riep​។

៣ = លោក​ប៉េ​លី​យោត​ប្រែ​ថា Gnai-lan (Ràm)

៤ = តាមពិត​យើង​លើក​ខែ​ទី​៨ គឺ​ខែ​អាសាធ ប៉ុន្ដែ​នេះ​គឺ​លោក ជីវ តាក្វាន់ និយាយ​តាម​ខ្មែរ​ជំនាន់​ដើម ដែល​រាប់​ពី ១ រោច ខែ​អាសាធ ទៅដល់ ១ កើត​ខែ​ស្រាពណ៍​ចាត់ជា​ខែ​ទី ៩ ។​

អំពី​ការកាត់ក្ដី​

​រឿង​ប្រជារាស្ដ្រ​ក្ដីក្ដាំ​គ្នា ពិតមែនតែ​ជាការ​តូចតាច ប៉ុន្ដែ​ជាការ​មួយ​គួរឱ្យ​ចង់ដឹង​ចង់​ឮ​ដែរ ។ រឿងក្ដី​ក្ដាំ​របស់​រាស្ដ្រ សុទ្ធតែ​ឡើង​គាល់​រហូតដល់​ស្ដេច​ឱ្យ​ជម្រះក្ដី ។ ដើមឡើយ ស្ដេច​ឥតមាន​វាយតប់​ដោយ​រំពាត់​ធំ ឬ តូច​ឡើយ មានតែ​ពិន័យ​ជា​មាស​ប៉ុណ្ណោះ ។ បើ​អ្នកនោះ​មានះ​មិន​ព្រម​ធ្វើតាម ឬ មានទោស​ធ្ងន់​នោះ គេ​ចាប់ចង​យកទៅ​ប្រហារជីវិត​ដែរ គ្រាន់តែ​នាំចេញ​ទៅ​ទ្វារ​ខាងលិច ហើយ​ឱ្យ​ជីករណ្តៅ​កប់​អ្នកទោស​នោះ និង យក​ដី ឬ ថ្ម​កប់​គ្របពីលើ​ប៉ុណ្ណោះ ។ទោស​ស្រាល​បន្ទាប់មក គឺ​កាត់​ម្រាម​ដៃជើង មាន​ខ្លះ​ត្រូវគេ​កាត់​ច្រមុះ​ចោល​ក៏មានដែរ ។

​រឿង​សហាយស្មន់ និង លេងល្បែង ឥតមាន​ហាមឃាត់​ទេ ។ បើ​ប្ដី​របស់​ស្រី​ដែលមាន​សហាយ​នោះ​ដឹង គេ​យក​ឈើ​ពីរ​ទៅ​ចង​គាប​ជើង​របស់​ប្រុស​សហាយ​នោះ ឱ្យ​ឈឺ​ស្ទើរ​ស្លាប់ ។ បក្សពួក​ខាង​ប្រុស​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ត្រូវ​រួចខ្លួន ។ ឯ​អ្នក​ដែល​ផ្ដើមគំនិត​បោកប្រាស់​គេ ត្រូវ​មានទោស​ដែរ ។ បើ​មាន​មនុស្ស​ស្លាប់​នៅ​នឹង​ទ្វារ​កំពែង គេ​យក​ខ្សែ​ចង​អូស​ទៅ​ទីវាល​ក្រៅ​ក្រុង ហើយ​សម័យ​នោះ គ្មាន​ការពិនិត្យ​សាក​សព្វ​អ្វី​ទេ ។

បើ​គេ​ចាប់បាន​ចោរ ​ក៏​អាច​នាំទៅ​ឃុំឃាំង​សួរចម្លើយ​ដែរ តែមាន​ការគួរ​ឱ្យអស់​សំណើច គឺថា បើ​គេ​សង្ស័យថា​ជន​នោះ​ជា​ចោរ ហើយ​ជន​នោះ​មិន​ព្រម​ទទួល​សារភាព​ គេ​នឹង​យក​ខ្ទះ​មក​ដាំ​ខ្លាញ់​ឱ្យ​ក្ដៅមែនទែន ហើយ​គេ​ឱ្យ​ជន​នោះ​លូកដៃ​ទៅក្នុង​ខ្លាញ់​កំពុងពុះ​នោះឯង ។ បើ​ជន​នោះ​ជា​ចោរ​មែន ​ក៏ត្រូវ​រលាក​រលួយ​ដៃ បើ​មិនមែនជា​ចោរ​ទេ ឥតមាន​រលាក​ឡើយ ។ ម្យ៉ាងទៀតបើ​មានគ្រួសារ​ពីរ​ក្ដីក្ដាំ​គ្នា ហើយ​រក​កាត់សេចក្ដី​រក​នរណា​ត្រង់ ឬ វៀច​មិន​មិនកើត គេ​ធ្វើ​ដូច្នេះ នៅ​ពីមុខ​វាំង​មាន​ប្រាសាទ​ថ្ម​តូចៗ ១២ ខ្នង ហើយ​គេ​បញ្ជា​កូនក្ដី​ឱ្យ​ចូលទៅ​អង្គុយ​ក្នុង​ប្រាសាទ​នោះ​មួយម្នាក់ ។ គេ​អង្គុយ​តាំងពី​មួយថ្ងៃ ពីរ បី ឬ បួន​ថ្ងៃ​ទៅ បើ​នរណា​ដែលជា​អ្នកធ្វើ​ខុស​នឹង​ច្បាប់​នោះ ពិត​ជាមាន​ភស្ដុតាង​លេចឡើង​មិន​ខាន គឺ​បើ​មិន​ចេញ​កមរមាស់​ទេ ក៏​ក្អ​ក្ដៅ​ផ្ដាសាយ​ដែរ ។ ឯ​អ្នក​ទៀងត្រង់​ឥតមាន​ផុល រមាស់​អ្វី​ឡើយ ។ កា​រវិ​ន័​ច្ឆ័​យ​ដូច្នេះ​គេ​ហៅថា គុក​សួគ៌ ។

រឿង​ដូច្នេះ​បានមកពី​ព្រះ​ភូមិ​រក្សា​ទឹកដី​របស់គេ ពូកែ​សក្ដិ​សិទ្ធិ​ណាស់ ទើប​គេ​អាចធ្វើ​ដូច្នេះ​ទៅ​កើត ។​

១ = គុក​សួគ៌ គឺជា​គុក​មួយ​ដែល​ស័ក្ដិសិទ្ធិ ដូច​ទេវតា​មក​កាត់ក្ដី​នេះ​ឱ្យ ។​

អំពី​ជំងឺ​ស្រែង ( ២  )

​អ្នកស្រុក​មាន​កើត​ជំងឺ​ស្រែង​ច្រើន​គ្នា​ណាស់ មកពី​គេ​ចូល​ចិ​ត្ដ​មុជ​ត្រាំ​ក្នុង​ទឹក ហើយ​ឧស្សាហ៍​លាង​សក់​ក្បាល តែងមាន​កើត​ជំងឺ​ស្រែង​ច្រើនណាស់ ។ នៅតាម​ផ្លូវធ្លា ពួកនេះ​មិនសូវ​អៀនខ្មាស​ទេ ។ ខ្ញុំ​ឮ​គេ​ថា ពួក​ទាំងនេះ​តែ​គេ​រួមរ័ក​គ្នា​ភ្លាម គេ​ចុះទៅ​ងូតទឹក​ហើយ ដូច្នេះ​តែងមាន​ជំងឺ​មូល បណ្តាលឱ្យ​ស្លាប់​អស់ ៨-៩ នាក់​ដែរ​ក្នុង​បណ្តា​មួយ​ពាន់​នាក់ ។ នៅ​ទីផ្សារ មាន​លក់​ថ្នាំ​សម្រាប់​កែរោគ​ដែរ តែ​មិន​ដូច​ថ្នាំ​ចិន​ទេ មិនដឹង​ជា​ថ្នាំ​អ្វី​ឡើយ ថែមទាំង​មាន​គ្រូមន្ដអាគម​ដើរ​ព្យាបាល​រោគ​ឱ្យគេ ជាការ​គួរឱ្យ​អស់សំណើច​ណាស់ ។​

១ = លោក​ប៉េ​លិ​យោត ប្រែ​ថា​ឃ្លង់ ប៉ុន្ដែ​តាមន័យ​អក្សរ​ចិន​ប្រែ​ឱ្យចំ គឺ ស្រែង ។ បើ​ថា​ឃ្លង់​ដូចជា​មិនមែន ព្រោះ​កើត​ឃ្លង់​ឯណា​ដល់​ទៅ​ពេញ​ស្រុក បើ​ឃ្លង់​មែន មិន​ងាយ​មើល​ជា​ទេ ។ បើ​ថា​ស្រែង​នោះ សម​មែន ព្រោះ​ជំងឺ​នេះ​ច្រើន​បណ្តាលមកពី​ការ​កខ្វក់ ។​

​អំពី​មរណភាព​
​មនុស្ស​ចាស់​គេ​ឥតមាន​ដាក់​ក្ដារ​មឈូស​ទេ គេ​យកតែ​កន្ទេល​ក្រាល​ពីក្រោម យក​កំណាត់សំពត់​គ្របពីលើ ហើយ​គេ​យកទៅ​ព្រៃ​ហើយ ។ កាលពីដើម គេ​ក៏​ប្រើ​ទង់ព្រលឹង និង ភ្លេងភ្លាត់​ហែ​ខ្មោច​ដែរ ហើយ​គេ​លីងលាច​ពីរ​មុខ​បាច​តាមផ្លូវ​នាំមុខ​ខ្មោច លុះ​លែង​ទៅដល់​ក្រៅ​ក្រុង ដល់​កន្លែង​ស្ងាត់ គេ​ក៏​ដាក់​ចោល​ខ្មោច​នោះ ហើយ​ត្រឡប់មកវិញ ។ បើ​មាន​សត្វ​ខ្លែ ង ឬ តិរច្ឆាន​អ្វី​ដទៃទៀត​ស៊ី​ខ្មោច​នោះ​អស់​មួយ​រំពេច​ទៅ គេ​ថា​ឪពុកម្ដាយ​នោះ​មាន​ភ័ព បាន​សុខ​សប្បាយ​ល្អ​ណាស់ តែបើ​គ្មាន​សត្វ​ស៊ី​សោះ ឬ មាន​ស៊ី​ដែរ តែ​មិន​អស់​វិញ គេ​បែរជា​យល់ថា ឪពុកម្ដាយ​នេះ មាន​ពៀរ មានទោស ទើបបាន​ដូច្នេះ ។​

​លុះ​មកដល់​គ្រា​ឥឡូវនេះ មាន​គេ​យក​ខ្មោច​ទៅ​ដុត​បូជា​ខ្លះៗ​ហើយ ។ ពួក​អ្នក​ដែលមាន​ជាប់​ពូជ​ជា​កូនចៅ​ចិន ឪពុកម្ដាយ​ស្លាប់ទៅ​គេ​ឥត​ស្លៀកពាក់​ស​កាន់ទុក្ខ​ទេ ។ ប្រុសៗ​គ្រាន់តែ​កោរសក់ ក៏​ចាត់​ជាការ​កាន់ទុក្ខ​ហើយ ។ ចំណែក​ស្ដេច​វិញ មាន​ប្រាសាទ​សម្រាប់​កប់ ប៉ុន្ដែ​មិនដឹង​ជា​កប់​ខ្លួន​ទាំងមូល ឬ កប់​តែ​ឆ្អឹង​ទេ ។​

អំពី​ការ​ភ្ជួរ​ដាំ​

​ប្រហែលជា​ក្នុង​មួយឆ្នាំ គេ​អាច​សាបព្រោះ និង ច្រូតស្រូវ​បាន​បី ឬ បួន​លើក ពីព្រោះ​រដូវ​ទាំង​បួន​មាន​ធាតុអាកាស​ស្រួល​ល្អ ដូចជា​ខែ​ទី ៥ ទី ៦ ដែរ ។ ម្យ៉ាងទៀត ស្រុក​នេះ​គេ​មិន​ស្គាល់​ដូចម្ដេច​ថា​ធ្លាក់​ព្រិល ឬ ទឹកកក​ឡើយ ។ ស្រុក​គេ កន្លះ​ឆ្នាំ​ភ្លៀង កន្លះ​ឆ្នាំ​ឥតមាន​ភ្លៀង​សោះ ។ ចាប់តាំងពី​ខែ​ទី ៤ ដល់ទី ៥ តែ​ដល់ពេល​រសៀល​មាន​ភ្លៀង​ធ្លាក់​រាល់ថ្ងៃ ទឹក​នៅក្នុង​សមុទ្រ​ទឹកសាប ( ទន្លេសាប ) ជោរ​ឡើង​មាន​កម្ពស់ ៧០ -៨០ ហត្ថ ។ ដើមឈើ​ធំៗ​លិច​នៅសល់តែ​ចុង ឯ​ពួក​អ្នកស្រុក រស់នៅ​ក្បែរ​មាត់ទឹក​នោះ បាននាំគ្នា​រើ​លំនៅ​មក​ជ្រក​ខាងក្រោយ​ភ្នំ​វិញ ។​

​ចាប់ពី​ខែ​ទី ១០ ដល់​ខែ​ទី ៣ នៃ​ឆ្នាំ​ថ្មី គ្មាន​ភ្លៀង​មួយ​តំណក់​ទេ នៅក្នុង​សមុទ្រ​ទឹកសាប​នោះ ធ្វើដំណើរ​បានតែ​កូន​នាវា​តូចៗ​ទេ ។ ត្រង់​កន្លែង​ទឹក​ជ្រៅ មាន​ជម្រៅ​ត្រឹម ៣ ឬ ៥ ហត្ថ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ពេលនោះ​អ្នកស្រុក​រើ​លំនៅ​ទៅ​នៅ​មាត់ទឹក​ធ្វើការ​ភ្ជួរ​ដាំ​វិញ ។ ចំពោះ​ស្រូវ ដល់​ទៅ​ពេលណា​ទុំ ក៏ត្រូវ​ពេល​ទឹក​ឡើងដល់​ល្មម ។ គេ​សាបព្រោះ​ដាំ​តាម​កន្លែង​ដី​របស់គេ​រក្សា​រៀងខ្លួន ។ គេ​ភ្ជួរស្រែ​ដោយ​មិនបាច់​ប្រើគោ​ទេ គឺ ចប និង កណ្តៀវ​របស់គេ ពិតមែន​តែមាន​សណ្ឋាន​ប្រហាក់ប្រហែលគ្នា​នឹង​របស់​ចិន​ដែរ តែ​មិន​ដូចគ្នា​ទាំងស្រុង​ឡើយ ។​

​មាន​ស្រែ​ព្រៃ​មួយបែប​ទៀត គេ​មិន​ព្រោះស្រូវ​ធម្មតា​ទេ ស្រូវ​ដែល​គេ​ព្រោះ​នោះ​ចេះតែ​លូត​ឡើង​តាម​ទឹក បើ​ទឹក​ឡើងដល់​កម្ពស់ ១០ ហត្ថ ក៏​ស្រូវ​លូត​ឡើង​កម្ពស់​នោះដែរ ។ នេះ​ប្រហែលជា​ពូជស្រូវ​មួយបែប​ផ្សេង​ទៀតហើយ ។ ស្រែ​អំពក និង ថ្នាល​បន្លែ គេ​មិន​ប្រើ​គ្រឿង​ស្មោគគ្រោក ដែលជា​ហេតុនាំឱ្យ​មិន​ស្អាត​នោះទេ ។ ពួក​ចិន​ដែល​ទៅដល់​ស្រុក​នោះ ក៏​គេ​មិន​ហ៊ាន​និយាយ​រឿង​ពាង​លាម​កនៅ​ប្រទេស​ចិន​ឱ្យ​ពួក​នោះ​ដឹង​ដែរ ព្រោះ​ខ្លាច​គេ​មើលងាយ ។ នៅក្នុង​ផ្ទះ​ពីរ​បី​ខ្នង គេ​ជីករណ្តៅ​បង្គន់​អាចម៍​មួយ​ហើយ​គេ​ប្រក់​ស្បូវ​គ្របពីលើ ។ ដល់​កាលណា​ពេញ គេ​លប់ចោល​វិញ ហើយ​ទៅ​ជីរ​ណ្តៅ​មួយទៀត ។ ទៅ​ពេលដែល​បន្ទោបង់​រួច គេ​តែងតែ​ចុះទៅ​លាង​ឯ​ក្នុង​ស្រះ​ឱ្យបាន​ស្អាត​ជានិច្ច តែ​គេ​យកតែ​ដៃ​ឆ្វេង ទៅ​លាង​ទេ ឯ​ដៃស្ដាំ​គេ​ទុក​បរិភោគ​បាយ ។ ពួកគេ​មើលឃើញ​ជនជាតិ​ចិន​ចូល​បង្គន់​ហើយ​យក​ក្រដាស​កិត គេ​សើច ថែមទាំង​មិន​ចង់ឱ្យ​ឡើងលើ​ផ្ទះ​គេ​ទៀតផង ។ ស្រីៗ​ស្រុក​នេះ បត់ជើងតូច​ឈរ​ដូច​ប្រុស​ដែរ ជាការ​គួរឱ្យ​អស់សំណើច​ណាស់ ។​

​អំពី​ទឹកដី​

​ចាប់តាំងពី​ចូលក្នុង​ស្រុក​ចេង​ផូ​វ​មក ខ្ញុំ​មើលឃើញ​សុទ្ធតែ​ព្រៃឈើ​វែង​អន្លាយ នៅតាម​មាត់ទន្លេ​ដ៏​ធំធេង មាន​ដើមឈើ​ធំ​ចាស់​បុរាណ និង គុម្ព​ផ្ដៅ​ស៊ុបទ្រុប​ចម្ងាយ​រាប់រយ​លី ហើយ​មាន​សំឡេង​បក្សាបក្សី​ស្រែក​ទ្រហឹងអឺងកង​នៅ​ទីនោះ​ផង ។ លុះ​ទៅដល់​ពាក់​កណ្តាលទន្លេ ទើប​មើលទៅ​ឃើញ​វាលស្រែ​ដ៏​ធំធេង គ្មាន​ឃើញ​ដើមឈើ​មួយ​ដើមឡើយ គេ​មើលទៅ​ឃើញតែ​ស្រូវ​ទុំ​នៅ​សព្វទិសទី​ប៉ុណ្ណោះ ។​

​មាន​សត្វ​គោព្រៃ​រាប់រយ​រាប់ពាន់​បានមក​ផ្ដុំគ្នា​ជា​ហ្វូង​នៅ​ទីនោះ ។ មាន​ឫស្សី​ដុះ​ជាប់​គ្នា​ជា​ដងព្រៃ មាន​ចម្ងាយ​រាប់រយ​លី ហើយ​ឫស្សី​ទាំងនោះ​មាន​ជួរ​បន្លា​នៅត្រង់​គ្រប់​ថ្នាំង ។ ទំពាំង​ឫស្សី​មាន​រសជាតិ​ហាង​ខ្លាំងណាស់ និង មាន​ភ្នំ​នៅ​គ្រប់​ទិស​ទាំង​បួន​ទៀតផង ។​

​អ​ពី​ផលានុផល​

​ស្រុក​នេះ​មាន​ភ្នំ​ច្រើន និង មាន​ដើមឈើ​ប្លែកៗ ។ កន្លែង​ណា​ដែល​គ្មាន​ដើមឈើ​ទេ គឺជា​កន្លែង​ដែល​សត្វ​រមាស និង ដំរី រស់នៅ ។ ពពួកសត្វ​ស្លាប​ដ៏​មានតម្លៃ និង សត្វ​ម្រឹគ​ដ៏​ប្លែកៗ មាន​ច្រើន​ឥត​គណនា ។ មាន​សត្វ​ចចាត​ពណ៌ និង រោម​ល្អិត ភ្លុក​ដំរី កុយរមាស ឃ្មុំផ្លិត​ធំៗ ឈើ​ចន្ទន៍​ក្រស្នា ក្រវាញ ជ័រចុង បញ្ញើក្អែក ( ជី​កេង ) ប្រេង​សំរោង ( តៃ​ហួង​ជី ) ។​

​ចចាត​ជាស​ត្វ​មួយបែប គេ​កម្រ​ចាប់​វា​បាន​ណាស់ ។ នៅក្នុង​ព្រៃ​មាន​ស្រះ ឬ ត្រពាំង ហើយ​នៅក្នុង​ទឹក​នោះ​មាន​ត្រី​ជាច្រើន ។ សត្វ​ចចាត វា​ហើរ​ចេញពី​ព្រៃ​មក​ចាប់​ត្រី​នោះ​ជា​អាហារ ។ ពួក​អ្នកព្រៃ​គេ​យក​ស្លឹកឈើ​បិទបាំង​ខ្លួន​ហើយ​ទៅ​អង្គុយ ក្បែរ​មាត់ទឹក ។ គេ​យក​មេ​ចចាតធ្នាក់​មួយ​ដាក់​ក្នុង​ទ្រុង ដើម្បី​នឹង​បញ្ឆោត​ចាប់យក​ចចាត​ឈ្មោល គឺ​នៅ​នឹង​ដៃ​គេ​មាន​កាន់​លប់​មួយទៀត រង់ចាំ​កាលណា​ចចាត​ឈ្មោល​មក​ជិត គេ​គ្រប​លប់​នោះ​យក​វា ។ គេ​ធ្វើ​របៀបនេះ​ក្នុង​មួយថ្ងៃ​ទាល់​ល្ងាច ជួនកាល​ចាប់​ឥត​បាន​សោះ​ក៏មានដែរ ។ ភ្លុក​ដំរី​មានតែ​អ្នក​ដែល​នៅក្នុង​រូងភ្នំ​ឆ្ងាយ​ដាច់ស្រយាល​ពី​គេ ទើប​រកបាន ។ ដំរី​មួយ​ស្រុត​ស្លាប់ទៅ នៅសល់តែ​ភ្លុក​មួយគូ​ប៉ុណ្ណោះ ។ ដូច្នេះ​ពាក្យ​ដែល​គេ​ធ្លាប់​និយាយថា សត្វ​ដំរី​ក្នុង​មួយឆ្នាំ​ប្ដូរ​ភ្លុក​ម្ដង នោះ​មិន​ពិត​ទេ ។ ភ្នុ​កណា​ដែល​ចាក់​នឹង​ច្បូក ឬ លំពែង​បានមក គេ​ទុកជា​ភ្លុក​លេខ ១ បើ​ភ្លុក​ណា​ដែល​គេ​បាន​ដោយ​ឃើញ​វា​ស្រុត​ស្លាប់​ខ្លួន​វា​ភ្លាម គេ​ចាត់ជា​ភ្លុក​ល្អ​លេខ ២ បើ​គេ​រើស​បាន​ដោយ​ដំរី​ស្លាប់​យូរ​ឆ្នាំ​ចោល​នៅក្នុង​រូងភ្នំ គេ​ចាត់​ចា​ធុន​អ ន់​ជាងគេ ។​

​ក្រមួនឃ្មុំ គេ​រកបាន​ពី​ដើមឈើ​ចាស់ៗ នៅក្នុង​ភូមិ​ដែល​សត្វ​ឃ្មុំ​មួយ​ប្រភេទ​មាន​ចង្កេះ​ស្ដួចឆ្មារ ដូច​សត្វ​អង្ក្រង​វា​ធ្វើ​សំបុក ។ អ្នកស្រុក​ដែល​ទៅយក​ឃ្មុំ តាម​ទូក​តូចៗ គេ​អាចដាក់​បាន​ពីរ​បី​ពាន់​ផ្លិត ។ ផ្លិត​ណា​ដែល​ធំជាងគេ ​មាន​ទម្ងន់​ដល់​ទៅ ៣០-៤០​ នាឡិ ឯ​ផ្លិត​ណា​ដែល​តូច ក៏​មិនតិចជាង ១៨ ឬ ១៩ នាឡិ​ដែរ ។​​កុយរមាស​ណា​ដែល​ពណ៌​ស ហើយ​មាន​ផ្កា គេ​ចាត់ទុកជា​កុយ​ល្អ ហើយ​បើ​ខ្មៅ​វិញ​គេ​ទុកជា​កុយ​អន់​មិនសូវ​ល្អ ។​

​ឈើ​ចន្ទន៍​ក្រស្នា ដុះ​នៅក្នុង​ព្រៃស្បាត​ព្រៃស្ដុក ។ អ្នកស្រុក​ទៅ​កាប់​យកបាន​មក​ដោយ​ពី​បាក​ណាស់ ព្រោះ​ឈើ​ដែល មាន​ខ្លឹម ​។ ឈើ​នេះ​មាន​សាច់​ស្រាយ​កំរាស់​៨ ឬ ៩​តិក​។ ទោះជា​ដើម​តូច​ក៏មាន​សាច់​ស្រាយ ៤ ឬ ៥ តិក​ដែរ ។​ ​ក្រវាញ ពួក​អ្នកព្រៃ​គេ​ដាំ​នៅលើ​ភ្នំ ។​

​ជ័រចុង គឺជា​ជ័រ​ឈើ​ម្យ៉ាង​ដែល​អ្នកស្រុក​នេះ​គេ​យក​កាំបិត​ទៅ​ចោះឈើ​សំរក់​ជ័រ​មុន​មួយឆ្នាំ ដល់​ឆ្នាំ​បន្ទាប់មក ទើប​គេ​ទៅយក​ជ័រ​នោះមក ។ បញ្ញើ​ជើង​កែង ( អ័​រ​គី​ដេ ? ) ដុះ​នៅលើ​មែកឈើ​មួយ​ប្រភេទ ដូចគ្នា​នឹង​ដើម​មន​ដែល​ដុះ​ផ្ញើ​នឹង​គេ​ដូច្នេះ​ដែរ ហើយ​គេ​កម្រ​នឹង​រកបាន​ណាស់ ។​

​ប្រេង​សំរោង គេ​យក​មកពី​ផ្លែឈើ​ដើម​ធំ​មួយ​ប្រភេទ​ដែលមាន​សណ្ឋាន​ដូច​ផ្លែ​ដូង​ល្អិត​មូលៗ​។ នៅក្នុង​ផ្លែ​នោះ​មាន គ្រាប់​ច្រើន​ទៀត ។ ឯ​ម្រេច ដុះ​ព័ទ្ធ​លើ​ដើម​ផ្ដៅ​មួយគូ មាន​ពណ៌​បៃតង​ដូ​ល​ស្មៅ បើ​នៅ​ខ្ចី​ពណ៌​ក៏​ខ្ចី និង​រិត​តែ​ហិ​រណាស់​ផង ។​

( សូមរង់ចាំអានភាគ ៤ )