Sunday, July 2, 2017

កំណត់ហេតុជីវ តាក្វាន់​គាគ៤

អំពី​របរជំនួញ​

​អ្នកស្រុក​នេះ ពួក​ស្រីៗ​ប៉ិន​ជួញដូរ​ណាស់ ហេតុនេះ​ពួក​ចិនៗ​គេ​រកប្រពន្ធ​មួយ​ជាមុនសិន ហើយនឹង​បាន​ចំណេញ​ច្រើន ដោយ​គេ​ប៉ិនប្រសប់​រកស៊ី ។ រាល់ថ្ងៃ​គេ​ទៅ​លក់​តាំងពី​ភ្លឺ​ព្រាងៗ ដល់ពេល​ថ្ងៃត្រង់​ទើប​ឈប់ ហើយ​ពួកនេះ​គ្មាន​គ្រែ ឬ ផ្ទះ​សម្រាប់​លក់​អី​វាន់​ទេ គេ​ច្រើនតែ​ក្រាល​វត្ថុ​ហាក់ដូចជា​កន្ទេល​ផ្ទាល់​នឹង​ដី​តម្រៀប​គ្នា ។ ខ្ញុំ​ឮ​គេ​ថា មាន​បង់​ឈ្នួល​ដី​ជា​លុយ​ឱ្យ​ពួក​មន្ដ្រី​ទៀតផង ។​

​ជំនួញ​តូចតាច គឺ​គេ​ជួញ​ស្រូវ​អង្ករ និង របស់​ដែល​ធ្វើ​មកពី​ស្រុក​ចិន ។ បន្ទាប់មក​មាន​លក់ដូ​រ​កំណាត់សំពត់​ផ្សេងៗ ។ ជំនួញ​ធំ គឺ​គេ​ជួញ​មាសប្រាក់ ។ តាម​ធម្មតា​ពួក​អ្នកព្រៃ បើ​ឃើញ​ពួក​ចិន​ទៅដល់ គេ​គោរព​ចិន​សម្បើម​ណាស់ ទុកដូចជា​បាន​ជួបនឹង​ព្រះ ហើយ​ក្រាប​ក្បាល​គោ​ព​ទៀតផង ។ លុះដល់​ពេល​ថ្មីៗ​នេះ ទើប​មានការ​បោកប្រាស់ និង មើលងាយ​ចិន ដោយហេតុ​មកពី​មាន​មនុស្ស​ទៅ​ច្រើនពេក ។​

​ទំនិញ​ចិន​ដែល​គេ​ត្រូវការ​

​អ្នកស្រុក​នេះ​គ្មាន​កើត​មាស​កើត​ប្រាក់​ទេ គេ​នឹក​ឃើញតែ​មាស​មកពី​ស្រុក​ចិន គឺ​មាសប្រាក់​ជា​ផល​លេខ ១ កំណាត់​មាន​ពណ៌​ទាំង​ប្រាំ​ជា​លេខ ២ ។ បន្ទាប់មក​គេ​ត្រូវការ​សំណរ​មកពី​ស្រុក​ចេង​ផី​វ ថាំង​តែ​ស្មាច់​មកពី​ស្រុក​អ៊ូ​ជីវ ថូផ្កា​ពណ៌​មកពី​ស្រុក​ជួរ​ជីវ និង ទឹកប្រាក់​ជាតិហិង្គុល ក្រដាស​សរសេរ ស្ពាន់ធ័រ ថ្ម​ដុត ឈើ​ក្រអូប ឫស​ប៉េ​ក​ជី ក្រលៀន​ប្រើស សំពត់​សរ សៃ​ធ្មៃ សំពត់​ហ្វា​ង​ឆាវ ឆ័​ត្រ ឆ្នាំង​ដែក ថាសស្ពាន់ គជ់ ម្រ័​ក្យ​ណ៍ ក្រាស​ឈើ ម្ជុល ជាដើម ។ ក្រៅពីនេះ​របស់​ដែល​ធំៗ​ដូចជា​កន្ទេល​ស្រុក​ម៉ែង​ជីវ ដែល​គេ​ពេញចិត្ដ​បំផុត គឺមាន​សញ្ញា​រូប​ម្ទេស តែ​គេ​មិន​ងាយ​នឹង​យកទៅ​បានទេ ។​

​អំពី​ស្មៅ និង ដើមឈើ​

​មាន​ដើម​ទទឹម អំពៅ ផ្កាឈូក ក្រឳ​ឈូក ផ្លែ​ខេ​ម៉ា ចេក ដូច​នៅ​ស្រុក​ចិន​ដែរ ។ គូលែន និង ក្រូចឃ្វិច ក៏មាន​រាងរៅ​ដូច​តែ​ជូរ ។ ក្រៅពីនេះ​មាន​ផ្លែឈើព្រៃ​ជាច្រើន​ដែល​ប្រទេស​ចិន​យើង​មិន​ធ្លាប់​ដែល​ឃើញ ហើយ​ប្លែកៗ​ទៀតផង ។ មាន​ផ្កា​ជាច្រើន​ដែល​ល្អៗ ហើយ​មាន​ក្លិនក្រអូប​ណាស់ ។ ផ្កា​ដែល​ដុះ​នៅក្នុង​ទឹក​ក៏មាន​ច្រើនយ៉ាង តែ​ខ្ញុំ​មិន​ស្គាល់​ថា​ជា​ឈ្មោះ ផ្កា​អ្វី​ទេ ។ ចំណែក​ដើម​ថោ លី ហេង​បួ​យ សុង ប៉េ​ក សាំ ក្វា​យ ឡី ចោ អ៊ាង​លីវ គុយ​ឡាង កេក​លួ​យ ឈើ​ប្រភេទ​អស់នេះ គ្មានទេ ។ នៅ​ស្រុក​នោះ​ខែ​ទី ១ ក៏មាន​ផ្កាឈូក​ដែរ ។​

​អំពី​សត្វ​ស្លាប​

​បណ្តា​សត្វ​ស្លាប​ឃើញ​មាន​ក្ងោក ចចាត លលក ដែល​ប្រទេស​ចិន​គ្មាន ។ ក្រៅពីនេះ​ដូចជា ខ្លែង ក្អែក ត្មាត សេក ចាបស្រុក ត្រដក់ កុក ប្រវឹក និង ចាប​ពួក​ជាដើម សុទ្ធ​តែមាន​ទាំងអស់ ។ សត្វ​ស្លាប​ដែល​ស្រុក​នេះ​គ្មាន ដូចជា ហ៊ីង​តូ​វ ( ល្វាចេក ? ) ហុង​អេង ( ក្ងាន​ព្រៃ ) អ៉ឹ​ង​អេង ( ក្លែង​លឿង ) តូ​វ​អ៊ូ ( ត្រចៀកកាំ )… ។​

​អំពី​សត្វ​ជើង​បួន​

​សត្វចតុប្បាទ​មាន រមាស ដំរី គោព្រៃ ដែល​ប្រទេស​ចិន​គ្មាន ។ ក្រៅពីនេះ ខ្លាធំ ខ្លាត្រី ខ្លាឃ្មុំ ជ្រូកព្រៃ ប្រើស ក្ដាន់ និង កញ្ជ្រោង​ជាដើម សុទ្ធ​តែមាន​ច្រើនណាស់ ។ សត្វ​ដែល​ស្រុក​នេះ​គ្មាន គឺ​តោ​ស៊ី​ង​ស៊ី​ង (១) និង អូដ្ឋ ។ មាន់ ទា គោ សេះ ជ្រូក និង ពពែ​មាន​ច្រើន​ក្រៃលែង ។ តែ​សេះ​ស្រុក​នេះ​ទាបៗ​ណាស់ គោ​តូចៗ​ក៏មាន​ច្រើន​ណាស់ដែរ ។ សត្វ​គោ​នៅរស់ គេ​ហ៊ាន​ជិះ តែ​ដល់​វា​ស្លាប់ទៅ គេ​មិន​ហ៊ានស៊ី និង មិន​ហ៊ាន​យក​ស្បែ​កវា​ទេ គេ​ទុកឱ្យ​វា​រលួយ​ទៅតាម​ចិ​ត្ដ​ចុះ ពីព្រោះ​វា​មានគុណ​ធ្លាប់ជួយ​ដល់​កម្លាំង​មនុស្សលោក ដែល​វា​ធ្លាប់តែ​អូស​រទេះ​… ។ ពី​ដើម​មក មិន​ធ្លាប់មាន​ក្ងាន​ទេ ប៉ុន្ដែ​ឥឡូវ​មាន​ហើយ ព្រោះ​មាន​នាវា​ចិន​ទៅ​ញយៗ គេ​យក​ពូជ​ពី​ស្រុក​ចិន​ទៅ ។ កណ្តុរ​ស្រុក​នេះ​ធំៗ​ដូច​សត្វ​ឆ្មា ហើយ​មាន​កណ្តុរ​មួយ​មុខ​ទៀត មាន​ក្បាល​ប្លែក​ពិសេស​ធំ ដូចជា​ក្បាល​កូន​ឆ្កែ ។​

១ = គឺជា​ស្វា​មាឌធំ​ប៉ុន​មនុស្ស ដូច​គេ​ធ្លាប់​ហៅ​តាម​កុន​ថា ស្វា​គីង​កុង

​អំពី​បន្លែបង្ការ​

បន្លែ​មាន ត្រកួន ស្ពៃ គួ​ឆាយ ត្រប់ ឪឡឹក ត្រឡាច ត្រសក់ ឃិ​ញ​ឆាយ ។ បន្លែ​ដែល​គ្មាន​នោះ គឺ ឆាយ​ថៅ ស្ពៃខៀវ ខូវ​ចេង ប៉ោ​លេង ជាដើម ។ បន្លែ​ដូចជា​ត្រប់ ឪឡឹក ត្រសក់ ត្រឡាច​ជាដើម តែ​ដល់​ខែ​ទីមួយ​មាន​ហើយ ។ ដើម​ត្រប់​មាន​ដុះ​រាប់​ឆ្នាំ​មិនទាន់​រំលើង​ចោល​ក៏មាន ។ ដើម​គរ​ខ្ពស់ៗ​ជាង​ផ្ទះ​ទៅទៀត អាយុ​ជាង​១០ ឆ្នាំ​មិនទាន់​កាប់​ចោល​ក៏មានដែរ ។ មាន​បន្លែ​ច្រើន​មុខ​ទៀត ដែល​ខ្ញុំ​មិន​ស្គាល់ឈ្មោះ ឯ​បន្លែ​ដុះ​ក្នុង​ទឹក​ក៏មាន​ច្រើន​មុខ​ណាស់ដែរ ។​

​អំពី​ត្រី និង សត្វ​លូន​

​ពួក​ត្រី និង អណ្តើ​កមាន : ត្រី​រ៉ស់​ច្រើនណាស់ ក្រៅពីនេះ​ដូចជា​ត្រី​ឆ្ពិន និង ត្រី​ល្អិតៗ​ឯទៀត រឹតតែ​ច្រើនណាស់​ទៅទៀត មាន​ត្រី​ថូ​វ​ពួ​ដែល​ធំ​នាះ មាន​ទម្ងន់​ដល់​ជាង​ពីរ​នាឡិ ហើយ​ត្រី​ដែល​ខ្ញុំ​មិន​ស្គាល់ឈ្មោះ​នោះ ក៏មាន​ច្រើន​ណាស់ដែរ ដែលជា​ត្រី​មកពី​សមុទ្រ​ទឹកសាប ( ទន្លេសាប ) ។ ចំណែក​ត្រី​ទឹកប្រៃ​វិញ ក៏មាន​ច្រើន​មុខ​រាង​ដូច​អន្ទង់ និង ត្រី​ខ្ជឹង​បឹង​ដែរ ។ ពួក​អ្នកស្រុក​នេះ​មិន​ស៊ី​កង្កែប​ទេ ម្ល៉ោះហើយ​ដល់ពេល​យប់ គេ​ឃើញ​កង្កែប​លោត​ច្រវាត់​កាត់​ផ្លូវ​ដើរ ។ អណ្តើក កន្ធាយ​ធំៗ ប៉ុន​ចង្អេរអុំ នោះ​ជា​អណ្តើក មាន​អាយុ​ដល់​ទៅ ៦ ឆ្នាំ ក៏​គេ​នៅតែ​ស៊ី​វា​ដែរ ។ បង្កង​នៅ​ស្រុក​ឆា​ណា ( កំពុងឆ្នាំង ) មួយ​មាន​ទម្ងន់​ដល់​ជាង​មួយ​នាឡិ ។ ជើង​អណ្តើ​កនៅ​ស្រុក​ចេ​ន​ភូ មាន​ប្រវែង​ជាង ៨-៩ តឹក ។ ក្រពើ​ធំៗ​ប៉ុន​ទូក ។ មាន​នាគ​ជើង​បួន​មួយ​ប្រភេទ​យ៉ាង​ចម្លែក ឥតមាន​ស្នែង​ទេ ។ ចំពុះទា លៀស ខ្យង ខ្ចៅ នៅក្នុង​សមុទ្រ​ទឹកសាប ( ទន្លេសាប ) នោះ គ្រាន់តែ​លូកដៃ​ទៅ​ក៏​យកបាន​ភ្លាម តែ​ខ្ញុំ​មិនឃើញ​មាន​ក្ដាម​ទេ ខ្ញុំ​ស្មានថា​ប្រហែល​ជាមាន​ដែរ តែ​គេ​មិន​ស៊ី​ទេ​មើលទៅ​(១) ។

១ = ការពិត​ស្រុក​យើង​មាន​ក្ដាម​ច្រើនណាស់​ពី​ដើម​មក តែ​ប្រហែលជា​លោក​ជីវ​តាក្វាន់ មិន​ប្រទះឃើញ​ក្នុង​ទន្លេ ​។​

​អ​ពី​ការបិទ​ស្រា​

​ស្រា​ស្រុក​នេះ​មាន​បួន​យ៉ាង ស្រា​លេខ​មួយ ចិន​ហៅ​ស្រា​ទឹកឃ្មុំ ដែល​គេ​យកជាតិ​ថ្នាំ និង ទឹកឃ្មុំ​លាយ​ជាមួយ​ទឹក ហើយ​ផ្សំ​ធ្វើឡើង ។ បន្ទាប់មក​ហៅ​តាម​ពាក្យ​អ្នកស្រុក​ថា ផេង​កេ​ស៊ី ដែល​គេ​យក​ស្លឹកឈើ​មក​ផ្សំ គឺ​ស្លឹកឈើ​ឈ្មោះ​ផេង​កេ​ស៊ី​នេះឯង ជា​ឈើ​១ ប្រភេទ ។ បន្ទាប់មកទៀត​គេ​យក​អង្ករ ឬ បាយ​ដែល​សេសសល់​ទៅ​បិទស្រា ហៅ​ប៉ាវ​លេង​កាក ព្រោះ​ពាក្យ​ថា ប៉ាវ​លេង​កាក បានន័យថា អង្ករ ( ១ )  ក្រៅពីនេះទៀត មាន​ស្រា​ទឹក​ល្ងៃ​ស្ករ ដែល​គេ​យកជាតិ​ស្ករ​មក​បិទ​ឱ្យ​កើត​ទៅជា​ស្រា ។ បើ​គេ​ចូលទៅ​ស្រុកភូមិ​តាម​មាត់ទន្លេ គេ​ប្រទះ​ស្រា​មួយ​មុខ​ទៀត​ធ្វើ​ពី​ទឹក​ក្រចាប់ ព្រោះ​ក្រចាប់​ដុះ​នៅ​មាត់​ព្រែក ហើយ​ស្លឹក​វា​មាន​រសជាតិ​ស្ករ ដែល​គេ​អាច​យកមក​ធ្វើជា​ស្រា​បាន ។​
១ = អង្ករ​ពី​ដើម គេ​ហៅ រ​ង្ករ​។​

​អំបិល ទឹកខ្មេះ ស៊ី​អ៊ីវ និង មី​

​នៅ​ប្រទេស​នេះ ការធ្វើ​របស់​អស់ទាំង​នេះ​ឥតមាន​ហាមឃាត់​ទេ ។ តាម​ឆ្នេរសមុទ្រ​ចាប់ពី​ចេ​ន​ភូ និង ប៉ាង​កាង (១) គេ​ធ្វើ​អំបិល​ដោយ​ទឹកសមុទ្រ ។ នៅក្នុង​ភ្នំ​មាន​រ៉ែ ដែល​គេ​បាន​ជាតិ​ថ្ម ធ្វើ​ពី​អំបិល​ប្រសើរ​ជាង​អំបិល​សមុទ្រ​ទៀត និង យក​ថ្ម​ធ្វើជា​វត្ថុ​ដទៃៗ​ទៀត ។ ពួក​អ្នកស្រុក​នេះ​មិនចេះ​ធ្វើ​ទឹកខ្មេះ​ទេ តែ​គេ​ចូល​ចិ​ត្ដ​ប្រើ​ជាតិ​ជូរ​នៅក្នុង​ម្ហូប​ណាស់ គេ​ត្រាំ​ទឹក​កាំ​ផេង (២) ធ្វើជា​ម្ជូរ កាលណា​ដើមឈើ​នេះ​កំពុងតែ​លាស់ គេ​យក​ស្លឹក ឬ ទង​ខ្ចី កាលណា​មាន​ផ្លែ គេ​យក​ផ្លែ​វិញ ។​

​គេ​មិនចេះ​ធ្វើ​មី​ទេ ព្រោះតែ​គ្មាន​ស្រូវ​សាលី និង សណ្តែក ។ ពួកនេះ​ក៏​មិនចេះ​ធ្វើ​ដំបែ​គ្រាប់​ដែរ កាលណា​គេ​បិទស្រា គេ​លាយ​ទឹកឃ្មុំ និង ទឹក​ត្រាំ​ស្លឹកឈើ ឱ្យ​បានជា​ក្បាល​ស្រា ហើយ​ក្បាល​ស្រា​នេះ ដូចគ្នា​នឹង​ស្រាស នៅក្នុង​ភូមិ​ស្រុក​ចិន​ដែរ ។​

១ = ចេ​ន​ភូ = ចន្ទ​បូរ ឬ ចន្ទ​បុរី ។ ប៉ា​កាង = បាកាន ។ ២ = តាមមើលទៅ​ដើម​នេះ​គួរ​ជាដើម​អំពិល ព្រោះ​គេ​ប្រើ​ស្លឹក​ក៏ បាន​ផ្លែ​ក៏បាន ។​

​អំពី​ដង្កូវនាង និង ដើម​មន​

​អ្នកស្រុក​នេះ​មិនចេះ​ចិញ្ចឹម​ដង្កូវនាង​ទេ ទាំង​ដើម​មន​ក៏​គ្មាន​ដាំ​ដែរ ។ ស្រីៗ​មិនចេះ​ប៉ាក់​ជុល និង ដេរ​ប៉ះ​ឡើយ ។ គេ​ចេះ​ត្បាញសំពត់ តែ​មិនចេះ​រវៃអំបោះ​ទេ គេ​យកដៃ​ត្រកួញ​សរសៃ​កប្បាស​ឱ្យ​កើតជា​អំបោះ ហើយ​គេ​យកមក​ត្បាញ មិនបាច់​កី​ទេ ។ គេ​ចង​សរសៃអំបោះ​ម្ខាង​ជាប់​នឹង​ចង្កេះ ហើយ​គេ​ត្បាញ​ចុង​ម្ខាង​ទៀត ដោយមាន​ត្រល់​ជា​បំពង់​ឫស្សី ។ ប៉ុន្មាន​ឆ្នាំក្រោយ​មកនេះ មាន​ពួក​សៀម​ចូលមក​នៅ គេ​ក៏​ដាំ​មន​ច​ញ្ចឹ​មនាង​ធ្វើ​សូត្រ ដោយ​យក​ពួជ​មកពី​ស្រុក​សៀម ។ នៅ​ស្រុក​នេះ គ្មាន​ដើម​ធ្មៃ​ទេ មានតែ​ដើម​ក្រចៅ ។ ជនជាតិ​សៀម​ចេះ​ដេរ​ប៉ាក់​ចំណាប់ បើ​សំពត់​អ្នកស្រុក​នេះ​រហែក គេ​យកមក​ពឹង​ស្រី​សៀម​ឱ្យ​ដេរ​ប៉ះ​ឱ្យ ។​

​អំពី​ប្រដាប់​ប្រើប្រាស់​

អ្នកស្រុក​ធម្មតា មានផ្ទះ​នៅ​ហើយ តែ​គ្មាន​តុ​កៅអី ចានដែក ឬ ថាំង​ជាដើម​ប្រើ​ទេ គេ​ប្រើ​ឆ្នាំងដី​សម្រាប់​ដណ្តាំបាយ ហើយ​ឆ្នាំង​មួយទៀត​សម្រាប់​ស្ល ។ គេ​យក​ថ្ម​បី​ដុំ​កំក​ល់​ធ្វើជា​ជើងក្រាន និង​យក​ត្រឡោក​ដូង​ធ្វើជា​វែក ។ គេ​ប្រើ​ចានទាប​មកពី​ស្រុក​ចិន​សម្រាប់​ដាក់​បាយ ឯ​សម្ល គេ​ដាក់​នឹង​កន្ទោង​ស្លឹកឈើ​ដែល​គេ​ខ្ទាស់​មិន​លេច​ទឹក​ទេ ។ គេ​យក​ស្លឹក​ក្រចាប់​ធ្វើជា​ស្លាបព្រា​ដួសសម្ល​បញ្ចូល​មាត់ កាលណា​ប្រើ​រួច​គេ​បោះចោល​ទៅ ។

ម្ហូប​ថ្វាយ​ព្រះ ថ្វាយ​ទេវតា ក៏​គេ​ដាក់​នឹង​ស្លឹក​ដូច្នេះ​ដែរ ។ គេ​យក​គ្រឿង​ដែល​ធ្វើ​ពី​ស្ពាន់ស ដែល​ដាក់​ទឹក​នៅក្បែរ​ខ្លួន សម្រាប់​ជ្រលក់​ដៃ​កុំឱ្យ​ជាប់​បាយ​នឹង​ដៃ ព្រោះ​គេ​បរិភោគ​ដោយផ្ទាល់​នឹង​ដៃ បើ​គ្មាន​ទឹក​ផ្សើម​ដៃ មិនបាន​ឡើយ ។

គេ​ប្រើ​ផ្ដិល​សំរិទ្ធ​សម្រាប់​ចាក់​ស្រា​ផឹក ចំណែក​អ្នកក្រ ប្រើ​ផ្ដិល​ដែល​ធ្វើ​អំពី​ដី រីឯ​ពួក​មន្ដ្រី គេ​ប្រើ​ផ្ដិល​ធ្វើ​ពី​ប្រាក់ ឬ ជា​មាស​ផង​ក៏មាន ។ បើ​ក្នុងអោកាស​បុណ្យ​ធំ ៗ ដូចជា​បុណ្យ ជាតិ​វិញ គេ​ប្រើ​ប្រដាប់​ទាំងនេះ ធ្វើ​សុទ្ធតែ​ពី​មាស​ទាំងអស់ ហើយ​មាន​របៀប​ផ្សេង​ពិសេស​ទៀតផង ។

នៅ​នឹង​ដី គេ ក្រាលកន្ទេល​មកពី​ស្រុក​ម៉េង​ជីវ ( ស្រុក​ចិន ) ឬ មួយ​ក្រាល​ស្បែក​ខ្លាធំ ខ្លារខិន ស្បែក​ប្រើស រមាំង ពុំ​នោះទេ គេ​ប្រើ​កន្ទេលផ្ដៅ ។ នៅពេល​ជិតៗ​នេះ គេ​ទើបនឹង​ចេះ​ប្រើ​តុ​ទាបៗ មាន​កម្ពស់​ប្រហែល​មួយ​ហត្ថ ។ សម្រាប់​កន្លែង​គេ​ដេក គេ​ប្រើ​កន្ទេល​ឫស្សី តែ​ឥឡូវនេះ​មាន​ខ្លះ​ប្រើ​គ្រែ​ទាបៗ​ខ្លះ​ដែរ​ហើយ ដែលជា​គ្រែ​ធ្វើ​មកពី​ស្រុក​ចិន ។ ម្ហូបចំណី គេ​គ្រប​ដោយ​សំពត់ ឯ​នៅក្នុង​វាំង គេ​ប្រើ​សំពត់​ព្រែ​ប៉ាក់​ឌិន ឬ ខ្សែសយ​ដែល​បានមកពី​ពួក​ឈ្មួញ​សំពៅ​ប្រទេសក្រៅ​នាំយកមក​ថ្វាយ ។ ដើម្បី​ស្រិតអង្ករ គេ​មិន​ប្រើ​ត្បាល់កិន​ទេ គេ​ប្រើ​ត្បាល់បុក​ទៅវិញ ។

​អំពី​រទេះ និង អង្រឹងស្នែង​
​ការធ្វើ​អង្រឹងស្នែង គេ​យក​ឈើ​មួយ​ដើម​ដែល​កោង​ចំ​កណ្តាល អ៊ែន​ចុះក្រោម ចុង​សងខាង​ឡើងលើ ហើយ​នៅ​ចុង​នោះគេ​ឆ្លាក់​ជា​ក្បាច់​ផ្កា​ភ្ញី និង មាន​ស្រោបមាស ឬ ប្រាក់​ពី​ក្រៅ​ឈើ​នោះ​ផង គេ​ហៅថា អង្រឹង​ដង​មាស ឬ ដង​ប្រាក់ សម្រាប់​តាម​លំដាប់ថ្នាក់ ។ ចម្ងាយ​ពី​ចុង​ដង​ប្រហែល​មួយ​ហត្ថ គេ​វាយ​ដែក​ធ្វើ​ចា​ស្រយូវ​ម្ខាង​មួយ ហើយ​គេ​យក​សំពត់​មួយ​ផ្ទាំង​យ៉ាង​ធំ ហើយ​ក្រាស់ មក​បត់​ធ្វើជា​ត្រចៀក​សម្រាប់​ស៊ក​ខ្សែ​ភ្ជាប់​ទៅ នឹង​ស្រយូវ​ដែក​នោះ ។ អ្នកជិះ​គេ​អង្គុយ​លើ​សំពត់​នោះ ដៃ​កាន់​ជាយសំពត់​ផង ហើយ​ឱ្យ​មនុស្ស​ពីរ​នាក់​ជា​នាក់​សែង ។

នៅក្បែរ​អង្រឹងស្នែង​តែងតែមាន​ប្រដាប់​មួយទៀត មាន​សណ្ឋាន​ដូច​ដំបូលទូក តែ​ធំ​ជាង ក៏មាន​បិទបាំង​ដោយ​សំពត់​ព្រែ​ប្រាំ​ពណ៌ ហើយ​ដោយមាន​មនុស្ស​បួន​នាក់​សែង និង មាន​មនុស្ស​ដើរ​តាម​ហែ​ពីក្រោយ​ផង ។ បើ​ធ្វើដំណើរ​ទៅ​ឆ្ងាយ គេ​អាច​ជិះ​ដំរី និង សេះ ព្រមទាំង​ប្រើ​រទេះ​ដែរ ។ រទេះ​នៅ​ស្រុក​នេះ​ក៏មាន​លក្ខណ​ដូច​រទេះ​ស្រុក​ឯទៀត​ដែរ តែ​គេ​ជិះសេះ​ឥតមាន​កែប​ទេ ឯ​ដំរី​ក៏​គ្មាន​ប្រដាប់​សម្រាប់​អង្គុយ​ដែរ ។​

​អំពី​ទូក​ច្រវា​

​អំពី​ទូក​ធំៗ សុទ្ធតែ​ធ្វើឡើង​ដោយ​យក​ឈើ​រឹងៗ​មក​ចាំង​ជា​បន្ទះក្ដារ​សិន រួច​ទើប​វាយ​ផ្ដុំ​ឡើងជា​ទូក ។ មេជាង​ឥតមាន​ប្រើ​នរណា​ទេ គេ​ប្រើតែ​ដឹង ហើយ​និង​ដែកខួង ដែលជា​ហេតុនាំឱ្យ​ខាត​ឈើ​និង កម្លាំង​ច្រើនណាស់ ។ នៅពេលដែល​គេ​ចង់​កាត់ឈើ​ជា​កំណាត់ គេ​តែង​យក​ដែកខួង​មក​ខួង​ទំ​លុះ​ផ្ដាច់​តែម្ដង ទោះជា​ធ្វើ​ផ្ទះ​ក៏​ធ្វើ​របៀប​គ្នា​នេះដែរ ។ គេ​មានប្រើ​ដែកគោល​វាយ​ធ្វើ​ទូក​ដែរ ។ គេ​យក​ស្លឹក​លេង ( ក្រចាប់ ) មក​ប្រក់​ធ្វើ​ដំបូល ដោយ​យក​ដើម​ស្លាម​កពុះ​ជា​បន្ទះ​គាបសង្កត់​ស្លឹក​នោះ​ផង ។ ទូក​របៀបនេះ គេ​ហៅថា «​ស៊ីន​ណា​» ។ គេ​បិទ​ពរទូក​ដោយ​ជ័រ​ឈើ ខ្លាញ់ត្រី លាយ​នឹង​កំបោរ ។

ចំណែក​ទូក​តូច​វិញ គេ​លុង​ធ្វើ​ពី​ឈើ​មួយ​ដើម​ធំ ។ គេ​យក​ភ្លើង​ដុត​រោល​ឱ្យ​ទន់​សាច់​ឈើ ទើប​ទល់​បំប៉ោង​ពង្រីក​ពោះ​ទូក​ឱ្យ​ធំ ក្បាល​កន្សៃ​ស្រួច ឥតមាន​ប្រើ​ដំបូល​ទេ តែ​ដាក់​បាន​មនុស្ស​ច្រើន​នាក់​ណាស់ដែរ ។ ទូក​របៀបនេះ​ហៅថា កុយ​លាំង  ។​

​អំពី​ខេត្ដ

ខេត្ដ​មាន​ទាំងអស់​ជាង ៩០ គឺ​ខេត្ដ ចេង​ពួ ( ចន្ទ​បូរ ) ឆា​ណា ( ឆ្នាំង ) ប៉ា​កាង ( បាន​កាន ) មុង​លាង ប៉ួ​ច​ស៊ី ភូ​វ​មួយ ទី​ហួង បាក់ លុត​ប៉ោ ណៃ​កា​ខាំង ប៉ួ​ច​ស៊ី​លី ជាដើម ។ ក្រៅពីនេះ ខ្ញុំ​មិន​ចាំ​ឈ្មោះ​ទេ ។ ខេត្ដ​និ​មួយៗ​សុទ្ធ​តែមាន​មន្ដ្រី​កាន់កាប់ ហើយ មាន​ធ្វើ​បន្ទាយ​ឈើ​ជា​របាំង​ផង ។

( សូមរង់ចាំអានភាគ ៥ ) ​